Henri Mäntysaari Kohtalona perinnön on kirjastoina roihuta / kun lukutaidottomat säikkyy ensipakkasta.

Liikenteen ja maanpuolustuksen toimintatapoja

  • Siellä se menee. Kuvan lähde: tampere.fi
    Siellä se menee. Kuvan lähde: tampere.fi

Tampereen raitiotiehanke on jälleen ollut kirjoittelujen aiheena. Sysäyksen tälle on antanut hiljattain päivitetty hinta-arvio. Nykyisellään hinnaksi arvioidaan noin 280 miljoonaa euroa. Tällä irtoaisi ilmeisesti raitiotie ja muuta infraa ja päälle pitäisi vielä kustantaa muiden muassa vaunut.

Otsikon toisesta asiasta, suomalaisen asevelvollisuuden vaihtamisesta palkka-armeijaan, on myös keskusteltu, ei tosin kovin ahkerasti viime aikoina. Ruotsista tosin kuului siellä pohdittavan naisten pakollista asevelvollisuutta.

Istuin viime viikolla liikennesuunnittelun luennolla, ja eräs luentokalvoista bongaamani sanapari sai nämä kaksi asiaa loksahtamaan vierekkäisiin paikkoihin ajatuksissani: ohjattu kysyntä.

Tampereen raitiotiesuunnitelma saa kritiikkiä osakseen paljolti siksi, että investointi on todella kallis. Huomautellaan, että melkein kolmellasataamiljonaa saataisiin esimerkiksi ilmaiset, siis sataprosenttisesti subventoidut, bussimatkat vuosikausiksi. Kuitenkin liikennesuunnittelu on mitä suurimmassa määrin yhdyskuntarakenteen suunnittelemista. Ihmiset käyttävät sellaista liikkumisvaihtoehtoa, millä he saavat aikaiseksi mukavan matkan: helpon ja nopean ja, mikä tärkeintä, vähällä odottelulla alku- ja loppupäässä. Raitiotien rakentaminen ja sen tuominen päällimmäiseksi joukkoliikennevälineeksi on kysynnän ohjaamista joukkoliikenteen suuntaan.

Asuinalueen rakentaminen ja sen liikenteen suunnittelu kulkevat käsi kädessä. Ihmiset käyttävät sujuvinta tarjolla olevaa vaihtoehtoa. Raitiotie ohjaa rakentamista ja tulevien asuinalueiden sijoittelua: ne tullaan sijoittamaan raitiotien vierelle, koska se on vetävä joukkoliikenneväylä ruuhkaisella reitillä. Ilman raitiotietä asuinalueiden sijoittelu ei olisi yhtä ennustettavaa. Lisäksi henkilöautoilu on äärimmäisen tehoton liikkumismuoto matkasuoritteiden ja matkustuskilometrien suhde huomioon ottaen.

Hankalat pysäköintijärjestelyt ja vähenevät henkilöautoliikennemahdollisuudet puolestaan heikentävät autoilun vetovoimaa. Jos raitiotien sijasta panostettaisiin pysäköintiluoliin ja kahdeksantoistakaistaisiin motareihin Näsijärven päälle, saataisiin aikaiseksi yksityisautoilua. Tamperelainen poliittinen päätöksentekokoneisto ei kuitenkaan tässä tilanteessa halua sellaista, mikä on täysin heidän valtuuksiensa rajoissa.

Maanpuolustukseen ohjattu kysyntä liittyy puolestaan ajatustavan muutokseen kautta. Asevelvollisuusarmeija tuottaa määriä ja pelaa määrillä. Ihmistyötä käytetään silloin aina, koska ihmisiä on tarjolla, oli kyse sitten kaminan lämmittämisestä, viestijohtojen vedosta kuusenlatvaan tai miinojen ottamisesta varastojen kätköistä ja viemisestä maan poveen. Putkaalinnaavankeutta tulee, jos ei tee kuten sanotaan.

Jos puolestaan armeija on mallia palkattu, ei taistelijoita ole hukattavaksi. Koko reservin palkkaaminen tulisi niin kalliiksi ettei se olisi mielekästä. Sen sijaan on panostettava laatuun. Harvojen palkattujen taistelijoiden koulutuksen, motivaation ja varustuksen on oltava huippuluokkaa. Työtehtävien on oltava tarkoituksenmukaisia ja toiminnan on säästettävä ihmistyötä, sillä sitä on tarjolla rajallisesti.

Koska palkka-armeija on pieni, ei taistelijoita voida käyttää tykinruokana, vaan on pyrittävä siihen, että henkilökuntaa menehtyy mahdollisimman vähän. Puolustus tullaan hoitamaan konevoimin: kehittyneellä teknologialla sekä kaikenlaisin ratkaisuin, jotka säästävät armeijan työntekijöiden henkiä. Armeija tulee kyllä hoitamaan tehtävänsä, mutta se tekee sen niillä reunaehdoilla ja työkaluilla, mitä sille annetaan.

Siis: jos matkaan on tarjolla henkilöautoilua, sitä käytetään. Jos ei ole, käytetään jotain muuta. Jos taas maanpuolustukseen on tarjolla ihmisiä, niitä käytetään. Jos ei ole, käyteteään jotain muuta. Sekä liikenteessä että maanpuolustuksessa on molemmissa kyse paradigman muutoksesta: joukkoliikennettä henkilöautoilun sijasta ja ihmishenkien suojelemista ja korkeaa teknologiaa tykinruokajauhelihan sijasta. Liikenne ja alueellisen koskemattomuuden takaaminen sujuvat molemmilla tavoilla.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän AleksiParkkinen kuva
Aleksi Parkkinen

10 jääkäriä metsässä ovat halvempia ja tehokkaampia kuin tankki tien varressa. Palkka-armeija ei ole koskaan hyvä idea Suomessa eikä ollut näemmä Ruotsissa tai Saksassa. Huonon palkan takia armeijaan tulisi vain köyhät ja kurjat rikkaiden nauraessa matkalla pommisuojaan. Vaativimpiin tehtäviin tarvittavia fysiikaltaan ja älyltään optimaalisia sotilaita ei olisi enää saatavilla.
Ikäväähän se on että joutuu luopumaan ihmisoikeuksistaan isänmaan puolesta, mutta sellainen on itsenäisyyden ja uskottavan puolustuksen hinta. Saa punnita kumpi on tärkeämpi.

Tamperelaisten ongelmista en tiedä, selvitelkööt keskenään. Ratsastakaa vaikka delfiineillä.

Käyttäjän HenriMantysaari kuva
Henri Mäntysaari

Jaa-a, minulla ei ole kompetenssia arvioida tankki vs. jääkärit -kysymystä, tiedä sitten onko sinulla. Varmaan toisessa keississä tankki on tarkoituksenmukaisempi ja toisessa ne ukot. Red Alertissa yksi liittoutuneiden kiväärimies maksaa sata krediittiä ja keskikokoinen tankki 800, että sinänsä kymmenen kiväärimiestä on kalliimpaa kuin tankki.

Heitä nyt stetsonista jokin vastaus ratikkaankin. :)

Toimituksen poiminnat